Friday, April 10, 2015

Persiapan Menjelang Ramadhan


Terbaca satu perkongsian status di Facebook ; 


"Kita ni jangan sekadar cukup dengan sedih dan menyesal saja apabila kita ada niat untuk lakukan suatu amal, kemudian tiba-tiba kita tak dapat buat.

Ibn Athoillah pesan kepada kita :

"Kesedihan atas kehilangan amal ketaatan dalam keadaan kita tidak berusaha untuk meningkat ke sana adalah antara petanda keterperdayaan."

Kadangkala, cara kita cuba buat amal itu belum betul-betul cukup membuktikan keazaman dalam jiwa kita. Hanya dengan cukup ada rasa dalam hati atau cakap mulut saja, selepas tu, kita tidak merancang betul-betul, tidak usahakan pelbagai jalan yang dapat membantu kita melakukan amal itu.

Jangan berhenti berusaha.

Lihat semula keazaman dalam jiwa kita.

Kalau benar keazaman itu dalam jiwa kita, Allah pasti membuka jalan memudahkannya. Cuma kadangkala kita ini belum betul-betul kuat azam, sebab itu, masih terasa susah."



Indeed. Kadang-kadang, apabila terlepas satu-satu amalan tu, hati rasa menyesal yang teramat. Sampai rasa nak menangis. But then, usaha untuk tebus semula penyesalan tu tak setimpal dengan nilai sesalan itu sendiri. Kenapa? Mengapa? Adakah kerana usaha untuk berubah menjadi insan yang lebih baik itu hanyalah hangat-hangat tahi ayam? Hanya membara-bara setakat di bibir sahaja kah? 




End-up terjumpa post Kak Mili yang super ohsem ni. Ways to analyse balik tahap ke-istiqamah-an kita sehari-harian. Cool sangat! Macam mana boleh tak pernah terfikir cara ohsem macam ni selama ni?




Biasa buat yang klise macam kat atas ni je. Just tick-tick-tick je yang mana dapat disempurnakan. So, bila dah jumpa better ways, apa lagi....Tadaaaaa~!




My very own solah timetable to be analyzed for. Since baru print semalam, dia nampak macam sok-sok suci lagi. Hehe. Kita tengok hujung bulan nanti macam mana pergi dia? (^_^)y KEEP ON MOVING FORWARD NADIA!  



No comments:

Post a Comment