Thursday, April 16, 2015

Kerinduan yang tak mampu diucapkan dengan perkataan.


Dulu waktu kecik aku tak faham, kenapa arwah Atuk suka sangat pergi buat Haji banyak kali. Tak ingat berapa kali arwah pernah pergi tapi lebih dua kali kalau tak silap. Aku mengandaikan yang Rukun Islam kelima ini hanya wajib dilaksanakan sekali seumur hidup. Kemudian, kira tanggungjawab selesai. Ternyata aku silap besar. Jahilnya aku pada waktu itu. 


Alhamdulillah. Rezeki Mama & Abah, rezeki aku dan juga adik-beradik yang lain, dijemput menjadi tetamu agung Allah SWT dalam usia yang muda dan sihat wal'afiat. Sehingga kini aku seakan tidak percaya yang aku pernah menjejakkan kaki ke Tanah Suci. Seakan masih bermimpi. Sesuatu yang sungguh unexpected to happen dalam masa yang terdekat ini. Terima Kasih Ya Allah. Aku benar-benar bersyukur dia atas kesempatan ini. Terlalu banyak pengajaran dan hikmah yang aku dapat semenjak pulang dari Tanah Suci. Alhamdulillah, Terima Kasih Ya Allah. Segala puji hanyalah untuk-Mu. 





Apabila ditanya, apa perasaan bila pulang dari Tanah Suci? Aku jawab, perasaan seakan dilahirkan semula. Allahuakbar! Dan ada sesuatu milik aku yang telah tertinggal di sana. Hati aku. Setiap hari, setiap jam, setiap saat, setiap detik, aku sentiasa memikirkan suasana disana. Alangkah indahnya jika aku dapat terus kekal tinggal di sana. Beruntungnya mereka yang memang bermaustatin di sana. Beruntungnya para mutawif yang senantiasa dapat beribadah di sana sambil mengetuai jemaah haji/umrah. Alangkah beruntungnya Ya Allah. Aku juga ingin termasuk di dalam golongan insan-insan yang beruntung itu. Agar cinta aku, hamba-Mu pada-Mu senantiasa mekar dan mewangi. 


Perasaan rindu yang telah Allah campakkan ke dalam hatiku ini terlalu nikmat, dan sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata. Hanya mereka yang pernah menjejakkan kaki ke sana akan mengerti perasaan ini. Subhanallah, hebat sungguh kuasa Allah kan? :') Dalam sekelip mata cuma, aku rasa banyak benda yang telah berubah. Jemputan Allah ke rumah-Nya benar-benar telah memujuk hati aku yang sedang lelah, kecewa, dan hampir putus asa dengan dunia yang sementara ini. Setelah pulang dari Tanah Suci, aku kembali dengan semangat yang baru. Semangat untuk terus berjuang mengejar redha-Nya dan mengejar syurga Firdaus! Moga aku akan terus kuat untuk mengejar cita-cita ini. 


No comments:

Post a Comment