Friday, August 28, 2015

Perasaan apakah ini?

Dah lama tak tengok tv, jadi tadi lepas makan malam terus naik atas tengok tv sambil lipat kain. Adik bongsu tengah tengok Raikan Cinta di Astro Ria, pengantin dia Dr Ezani Masterchef dan suami. Comel je Dr Ezani ni, dah lah seorang dentist, comel, pandai masak pulak tu. Alahai pakej menantu sangat. Mula-mula cerita macam biasa, dia tunjuk preparation untuk nikah dan resepsi. Cerita macam mana Dr Ezani bagitau parents yang dia nak kahwin dengan pilihan hati. Teringat post Dr Ezani yang ini. 




Aturan Allah terlalu cantik kan? :) Lepas tu scene akad nikah. Bila masuk scene ni tetiba je hati ni rasa semacam. Hmm. Lipatan kain juga jadi tergendala seketika. Hmm. Lantas, keputusan yang diambil adalah TOKSAH LAYAN! Mainan syaitonnirojim semua ni. Lepas scene akad nikah, scene resepsi pula. Alahai, cun melecun betul pelamin dia, simple but soooo cantiks! Dalam hati, bestnya jadi raja sehari ni... Hmmm. Eh jap jap, apa semua ini Nadia? 


*geleng-geleng kepala dan kembali melipat kain*


Lepas tu cerita Raikan Cinta pun habis. Yeayh, tepuk tangan! Tammat sudah penyeksaan hati dan jiwa remaja guwe. Iklan 5-6 minit, tuptup lepas tu boleh pulak keluar cerita Romantika dengan couple Sam Bunkface dan isteri beliau. Untuk 10 minit pertama aku masih mampu bertahan. Bila masuk part diorang bercerita tentang bibit-bibit pertemuan dan lovey dovey terus aku, "Thats it! Nak turun bawah makan spageti lagi sekali!"  
One fine day, jika diizinkan Tuhan. Kalau tidak di sini, di 'sana' nanti, InsyaAllah. :)



Haha. Entahlah. Bila difikir-fikirkan balik, aku ni semacam menolak fitrah pula. Sebab cuba sedaya upaya menidakkan perasaan yang kebiasaannya ada pada kaum perempuan seusia aku. Aku ingat lagi kalau dekat hostel dulu, bila diorang dah start buka cerita pasal kahwin, relationship and so on, aku awal-awal dah langkah kaki dulu. Alangkah bila jumpa kawan-kawan lama pun (of course lah topik ni jadi feveret kan) aku hanya mampu berikan senyum kambing pada mereka. Kahwin, bukan perkara kecil bagi aku. It's all about commitment. Alangkah commitment aku dengan Tuhan sebagai hamba-Nya pun masih belum sempurna, apatah lagi commitment aku kepada seorang manusia dan bakal-bakal manusia yang akan muncul di kemudian hari nanti. Eh, semacam pelik pula ayat itu. Yang penting, commitment aku sebagai seorang anak masih tak lepas lagi. 


Selagi aku masih ada upaya untuk menidakkan perasaan ini, dan selagi masih belum tiba masanya, selagi itu aku akan cuba bertahan. :) 


No comments:

Post a Comment