Saturday, August 22, 2015

I know my wants. But Allah knows my needs.

Menghilangkan diri itu sudah menjadi salah satu hobi aku saat aku mula rasakan jiwa ini sesak dengan perasaan sendiri. Saat jauh dari dunia luar, aku mula kenal dengan salah satu sifat yang ada dalam diriku, yakni apabila aku mula hanyut dengan perasaanku sendiri, memikirkan masa-masa hadapan, dan kesilapan-kesilapan di masa lalu, mempersoalkan itu dan ini, sedikit demi sedikit aku dapati diriku ini mula menjadi insan yang kurang bersyukur. Ini merbahaya. Terlalu bahaya. 

Satu demi satu kuhitung akan segala nikmat yang telah dikurniakan padaku sepanjang 24 tahun aku bernafas di atas bumi milik Allah ini. Banyak. Terlalu banyak. Mengapa manusia ini punya sikap yang tidak pernah puas? 


Sometimes sabr and silence is better than expressing how you really feel.


Sikap seorang hamba;

Jika dia mendapat takdir yang baik, 
dia akan bersyukur. 
Jika dia mendapat takdir yang tidak baik, 
dia akan bersabar.

“Bersabar bererti tiada keluh kesah, tiada kesedihan, tiada penyesalan, tiada kemarahan dan tiada kebanggaan.” 
― Ustaz Iqbal Zain



Maka bersyukur dan bersabarlah wahai seorang Nadia. Sesungguhnya dunia yang sementara ini tidak layak untuk kau tangisi. Apa-apa yang Allah simpan disisi-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang engkau inginkan di dunia ini. 

No comments:

Post a Comment