Friday, July 1, 2016

Pucuk anggur yang dah mula kelihatan.

Semalam, buat kesekian kalinya, handphone aku berdering dengan panggilan masuk nombor yang tidak dikenali a.k.a nombor office. Deringan pertama aku tak sempat nak angkat. Masuk deringan kedua, dengan pantas aku tekan button ACCEPT. Yes! Seperti yang aku jangka, panggilan dari company ajak interview, tapi malangnya, aku tengah mamai waktu itu, tak dapat tangkap dari company apa. UAE bank ke? Tak sure, samar-samar. Huhu. Yang aku dapat tangkap, company ni located at Jalan Tun Razak KL sana. 


Rasa terkilan jugak sebab aku macam tak cukup bersedia dan confident waktu jawab panggilan tu. Speaking pun macam tunggang langgang je waktu tu. Haish cinca! Macam-macam jugak dia tanya, pasal transport, availability, pasal kerja shift yang tak menentu, current location, bila last exam, etc. Tapi dia siap cakap awal-awal yang position  dia nak offer ni agak tidak bersesuaian dengan qualification degree aku. Pastu dia kata nanti dia akan cuba search mana-mana position dalam company yang sesuai dengan qualification aku. Then dia kata, nanti dia akan call semula untuk confirm kan interview.


Lepas beberapa minit tammat panggilan, handphone aku berdering lagi. Nombor office lagi. ACCEPT. "Hello?" Rupanya panggilan dari Ideal Reliance, satu agency yang akan membantu kita fresh grad dalam mencari kerja. Lebih kurang macam SL1M lah kot. Bila dia tanya, bila last final exam? Aku jawab lah last two weeks. Terus dia kata application not eligible sebab dia punya agency hanya membantu fresh grad yang dah menganggur lebih 6 bulan. Hmm. Tak apa lah, kalau dalam masa 6 bulan lagi aku still jobless, akanku apply semula, InsyaAllah.


Lepas dah letak handphone, terus aku ON laptop, check email. Kebanyakan application yang aku apply through Jobstreet dah pun di viewed oleh company yang aku dah sent resume, but still belum ada offer lagi. Tak apa, sabar itu separuh daripada iman. Mungkin lepas raya ni akan ada lagi offer. Aku cuma perlu lebih persiapkan diri ini lebih lagi cara-cara untuk tackle employer sewaktu interview, sambil terus menyebarkan resume ke sana dan ke sini. 






Agak mencabar jugak menjadi seorang penganggur ketika musim perayaan ini. Huhu. Bila tengok adik kau yang memang dah berkerjaya boleh shopping bagai nak rak, jelous tahap redha je lah. Nak pulak dekat Shah Alam ni banyak pulak vendor boutique dengan sale yang kat stadium melawati lagi. Hanya mampu melihat dari jauh saja lah. Takpo. Takpo. Masa den akan tibo nanti, InsyaAllah. Huhu. 

No comments:

Post a Comment