Thursday, May 7, 2015

Genap 3 bulan. Hidup Ini Mesti Diteruskan.

Percaya atau tidak, setiap hari sebelum melelapkan mata, adalah menjadi suatu kewajipan bagi aku untuk scroll setiap keping gambar sewaktu mengerjakan Umrah tiga bulan yang lepas. Tanpa rasa jemu, sambil meniti setiap gambar, sambil itu minda meng-flashback-kan suasana ketika di sana. Masih segar dan utuh di dalam ingatanku. Every second of it. Allahu. :') 




LAIN. Lain sangat suasana ibadah di sana jika hendak dibandingkan dengan susana ibadah di sini. Iyalah, manakan sama bumi barakah Allah itu dengan bumi Malaysia ini. Dekat sana, semua orang sentiasa berpusu-pusu, terkejar-kejar, berlumba-lumba, berasak-asak di dalam kenikmatan untuk menyembah Allah Yang Satu. Subhanallah. Hebat, sungguh hebat perasaan berjiwa hamba di sana. Terasa sungguh kerdil diri ini tika disana. 




RINDU. Hati ini terlalu rindu akan Tanah Suci Makkah dan Madinah. Sehinggakan melihat gambarnya saja air mata ini sudah mula bergenang. Setiap sujudku pasti tidak aku lupa untuk berdoa semoga Allah SWT sudi menjemput aku dan keluargaku untuk menjadi tetamu agung di rumah-Nya lagi. 




Tabung simpanan Umrah/Haji ku. Last kira nak dekat RM200. Dalam masa dua bulan lebih. Aku banyak cut awal-awal dari perbelanjaan mingguan aku. Walaupun rasa macam laaaaaaaaama lagi nak tunggu sampai cukup RM6000, aku tetap gembira dan tersenyum setiap kali melihat tabung yang penuh dengan duit syiling ni. Sekurang-kurangnya ada usaha untuk mengumpul sebelum masuk alam pekerjaan nanti, biarpun sedikit.


Semalam, ada tragedi menimpa. Tayar kereta bocor dan berlubang disebabkan kesilapan aku sendiri. Konklusinya, kena tukar tayar baru. Dan jumlah bayaran semuanya RM190. Minta duit kat Abah/Mama adalah salah satu option aku yang terakhir sebab aku dah tak sanggup nak susahkan mereka lagi. Cukup lah sebelum ni banyak sangat dah Abah bank in kan duit pada aku. 


Jadi, mahu tak mahu, rela tak rela, aku terpaksa korek duit dari tabung ni. Tuhan saja yang tahu betapa sebaknya hati aku tika itu. Sambil itu minda tak henti-henti memujuk, "Takpa Nadia, pasti ada hikmahnya. Pasti ada sesuatu yang Allah nak kau pelajari. Think positive Nadia." Dan sekarang aku berazam untuk menabung dengan lebih kerap lagi, sambil-sambil tu berpuasa Isnin & Khamis, InsyaAllah dapat lebih berjimat-cermat. 


Dear Haramain, I miss you so much. Wait for me okay? I will come back again, InsyaAllah :')

No comments:

Post a Comment