Sunday, March 15, 2015

Bulan Baru, Tempat Baru, Nadia Yang Baru. InsyaAllah.


Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan Bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal.

Yaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri dan duduk, dan dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi sambil berkata: "Ya Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan ini dengan sia-sia! Maha Suci Engkau! Maka peliharalah kami dari siksa neraka."

[Surah Ali Imran Ayat 190 & 191]



Saat kaki ini buat pertama kalinya terpacak di tingkat 7 ini, perkataan pertama yang terbit dari bibir ini adalah, "Subhanallah, tiada keraguan lagi akan keindahan di setiap ciptaan-Mu Ya Allah." Walaupun pada awalnya hati ini agak sedikit terkilan, awat lah dapat aras tinggi ngat? Buatnya lif rosak, pancit lah kaki ambe ni. Tsk. Tapi bila nampak scenery yang superb macam ni lebih-lebih lagi waktu Subuh time matahari nak terbit, MasyaAllah, bisa menitis air mata guwe ini. Plus setiap hari dapat hirup udara Subuh yang sangat bersih dan nyaman dari debu-debu kotoran karbon monoksida di aras tertinggi lagi tu, bukan selalu boleh dapat. Alhamdulillah, aku percaya bahawa di setiap aturan-Mu itu pasti ada hikmah yang terselit. 





First week of kuliah, Alhamdulillah, segala urusan terasa dipermudahkan dan berjalan dengan sangat lancar. Al-Maklumlah, semangat tengah berkobar-kobar, jadi segala perkara kalau boleh nak dilaksanakan dalam keadaan sesempurna mungkin. Alhamdulillah, Allah permudahkan.


Second week of kuliah, masih lancar walaupun diri ini semakin hari semakin sibuk dengan tugasan-tugasan yang takkan pernah selesai. Alhamdulillah, Allah masih permudahkan. 


Third week of kuliah, bahang kesibukan mulai terasa. Aku juga dah mula melakukan beberapa kesilapan di atas kecuaian aku sendiri. Menitik jugak air mata ini. Bukan menitik, malahan banjir terus siap sekali dengan pakej menangis teresak-esak bagai anak kecil sampai mata bengkak sebesar bola golf. Allahurobbi, ternyata kawalan emosi aku masih lemah. Muhasabah! Muhasabah! Muhasabah! Ada sebab kenapa semua benda itu terjadi. Allah beri masalah bukan untuk melemahkan lagi kita, tapi untuk menguatkan lagi kita. Cuba bangun dan atasi. Bukan jatuh dan menyerah kalah. Kuat Nadia kuat! 


Hati ini kupujuk sendiri, dengan mengadu pada-Nya pada setiap detik dan ketika. "Bersama kesusahan, akan muncul kesenangan." Bait-bait perkataan ini sering kuulang-ulang saat dada terasa sesak dan berat kadang-kadang. "Beristighfar selalu, dengan Istighfar, InsyaAllah Allah akan permudahkan urusan kita dan akan muncul rezeki yang tak disangka-sangka. Percaya dengan kuasa Allah. Sabar.", antara pesan Mama yang sentiasa tersemat dalam jiwa. 





Di tahun 2015 ini juga, ada sesuatu yang berubah. Alhamdulillah, akhirnya keberanian itu muncul jua. Teringat sewaktu di Makkah, setiap kali sesudah solat fardhu, duduk sebentar di lingkaran tawaf tingkat atas sambil menghadap Kaabah dan menadah tangan berdoa, antara doa yang sering kuulang-ulang, semoga diri ini kuat untuk melakukan setiap ibadah dan setiap perintah-Mu hanya kerana-Mu dan bukan kerana sesuatu yang lain. Supaya Allah berikan aku kekuatan untuk melakukan perubahan yang satu ini yang telah lama aku impikan tapi tidak punyai kekuatan dan keberanian, dan bimbang jika tidak istiqamah. Alhamdulillah, once dah start pakai sewaktu mengerjakan Umrah haritu, dah tak terasa nak buka kembali, tudung labuh bidang 50. InsyaAllah, suatu hari nanti akan menginjak ke tudung labuh bidang 60 pula, InsyaAllah, Ameen. 






Sesungguhnya kerinduan di dalam hati ini semakin hari semakin menebal dan sangat sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata. Acapkali aku cuba untuk menceritakan tentang keindahan dan kesyahduan suasana di sana pada rakan-rakan dan sahabat handai, seringkali disusuli dengan deraian air mata. Terlalu indah untuk digambarkan dengan kata-kata. Rasa rindu yang membuak-buak. Terima Kasih Ya Allah di atas kesudian-Mu menjemputku, seorang hamba yang hina dan penuh dosa ini untuk datang ke rumah-Mu yang suci ini. Semoga dengan izin-Mu, dengan rahmat-Mu, dan dengan limpahan rezeki-Mu, aku bisa kembali ke sini lagi Ya Allah. Sebagai tetamu-Mu yang teristimewa, InsyaAllah, Ameen. :')

No comments:

Post a Comment