Friday, January 2, 2015

Mungkin inilah yang dinamakan cinta sebenar.

Diam tak diam hari ini dah masuk hari ketiga tahun 2015. As a fresh new start, aku cuba untuk buang tabiat-tabiat buruk aku dan gantikan dengan tabiat-tabiat baik yang baru. Al-maklumlah, already unofficially 24 lah katakan. Seriously, rasa tua giler!


Bulan depan, jika  diizinkan Allah, aku dan sekeluarga akan pergi ke Makkah mengerjakan Umrah. Tuhan saja tahu betapa tak sabarnya hati ini. Sampai tak senang duduk, asyik menggoogle dan search cara-cara mengerjakan umrah, stalk gambar-gambar kawan-kawan dan artis-artis yang pernah mengerjakan Umrah, baca pengalaman diorang semua. Allahurobbi, sempatkanlah aku Ya Allah :')


Antara tabiat yang cuba aku amalkan since tahun lepas lagi, tapi dulu selalu lubang-lubang, masuk tahun baru ni aku cuba penuhkan seboleh mungkin, antaranya, solat sunat tahajjud, taubat, hajat, dhuha, zikir, baca Al-Quran setiap kali selepas solat, cuba hafal beberapa surah, dan sentiasa niatkan setiap pekerjaan aku semata-mata kerana Allah. Mp3 pun aku dah buangkan kesemua lagu dan gantikan dengan bacaan Al-Quran Mishary 30 juzuk, dan diperdengarkan setiap kali aku study. 


Dan aku mula terasa beberapa perubahan dalam diri ini. Antaranya, setiap pagi, kalau aku tidur awal pada malam sebelumnya, tepat jam 4.30 am, aku akan secara automatik terjaga tanpa perlukan alarm. Alhamdulillah, kalau tak sebelum ni bila bangun Subuh gajah, mesti rasa sedih tak sudah sebab Allah tak sudi nak jumpa aku di pertengahan malam. Kalau aku stay-up, biasanya aku akan solat sebelum tidur. 


Benar lah apa orang kata, apabila kita solat dengan sepenuh hati, dan menangis memohon keampunan, lepaskan segala rintihan hati dan segala keluh kesah kita pada-Nya, dada ini terasa sungguh lapang, tenang setenang-tenangnya. Allah. Sampaikan bila pagi menjelang, seakan tidak sabar menanti datangnya malam, untuk mengadu segala-galanya kepada-Nya di samping menangisi dosa2 kita terdahulu dan memohon keampunan. 


Mungkin inilah yang dinamakan cinta sebenar. Allah :')




Next month, InsyaAllah :')


No comments:

Post a Comment