Monday, July 15, 2013

Al-Kisah Social Network (Part 1)


Assalamualaikum.


Terkesan dengan entry latest FL dimana supervisor beliau ada bertanya, berapa jam dalam sehari mereka habiskan masa dengan facebook. Kebanyakannya jawab 2-3 and 3-4 hours. Lepas tu supervisor itupun berkata : 


"Whats wrong with you people, don't you have enough of your life that you HAVE TO CHECK ON other people's lives everyday? Life is not all about you, you and you. Its about helping the poor, contribute to the society and make the world a better place to live. If you die today, aren't you ashamed to meet the God? You're full of yourselves, didn't help the orphanage, you threw litters everywhere. How dare you gonna meet Allah with that attitude?"


Hmm.. Cukup terasa bagaikan ada batu besar terhempap di kepala ku. Memang realiti hari ini, zaman ini. Susah nak cari seorang manusia yang bergelar remaja di usia aku yang hidupnya tak terikat langsung dengan social network ni. Kalau ada pun, boleh kira dengan jari. 


Ramadhan kali ni, aku ada setkan beberapa azam baru. Azam perubahan, mungkin. Tak tahu lah boleh tercapai atau tak. Diri sendiri pun kenal dengan diri sendiri kan. (apa ayat aku ni? =,=") Diri sendiri pun tahu tahap kemampuan diri sendiri. Tapi, sampai bila aku nak duduk dalam comfort zone aku ni? Perlu lakukan sesuatu, meski ia sekecil hama. PERLU! INI KALILAH! *tibetibe


Salah satu azam aku adalah, untuk tidak meng-upload sebarang gambar aku ke dalam laman social lagi. Waktu aku tulis azam ni dalam diary, aku tersengih sendiri. Boleh percaya ke? Mampu ke kau? Nampak tak, aku sendiri tak yakin dengan diri sendiri T.T rasa dicabar oleh diri sendiri. FINE! we'll wait and see ;) hmm.. tapi.. seriously.. mampu ke aku? 






Step pertama yang aku cuba buat adalah percubaan mendelete akaun Instagram. Tapi, puas dah aku godek-godek settings kat instagram tu untuk menghapuskan akaun aku tu, sampai sekarang tak jumpa. Emangnya, akaun instagram itu enggak bisa didelete ya? Disebabkan aku tak jumpa lagi cara-cara nak delete akaun instagram itu, aku ambil keputusan untuk delete semua gambar dalam tu. Dan berazam untuk tidak upload sebarang gambar lagi di situ. Tapi selagi akaun tu tidak didelete, selagi tu aku tak yakin dengan diri sendiri yang aku mampu untuk tidak meng-upload sebarang gambar T.T


Aku terfikir, instagram ni sebenarnya banyak bawak pengaruh negative berbanding positive. Apa pengaruh negativenya? Senang je. Niat. Selalu kita dengar, setiap perbuatan kita setiap hari itu, bergantung pada niat. Dan sepatutnya setiap amal perbuatan kita sehari-harian itu haruslah diniatkan semata-mata kerana Allah. Dan aku kembali menggodek-godek gambar-gambar aku di instagram dan kaitkan semula dengan niat aku ketika mula-mula nak upload gambar terbabit. Heh.. eheheh... Delete.. delete.. DELETE!


Lagi satu, instagram sekarang ni memang tempat terbaik untuk berbisnes lah. Sebabnya, aku perasan sekarang ni banyak sangat akaun-akaun yang berkaitan dengan produk kecantikan lah, baju-baju, shawl, kasut, bag, banyak lagi lah! Perempuan ni dah lah ada 9 nafsu. Mana boleh tahan bila dah tengok benda-benda alah macam tu. Maunya akan scroll tak sudah-sudah dekat 2-3 jam. Seriously! Ok tipu, tak ada lah direct 2-3 jam. Ehe. 


Dan kebanyakan akaun instagram yang menjual pakaian-pakaian dan shawls yang anggun-anggun ni semestinya akan menggunakan model-model yang tak kurang anggunnya. Semestinya lah kan. Dan kadang-kadang, secara tak sedar, aku sebagai seorang perempuan yang miliki 100000000001 kelemahan ni, mudah rasa down bila tengok kehebatan orang lain. Bukan jelous, tapi lebih kepada putus semangat sekejap. Entah, rasa DOWN. Rendah diri. tsk tsk tsk. Ok, kenapa perlu ada tsk tsk tsk? -,-" Dan bagi aku, apabila berlambaknya akaun-akaun instagram yang memaparkan wanita-wanita anggun sebagai model demi memperagakan koleksi baju-baju yang lawa-lawa milik butiknya itu, semakin sukar buat kaum Adam untuk menjaga mata mereka. Kasihan mereka. Dan kasihan buat kaum Hawa juga, susah nak kawal nafsu shopping. Jadi, mencegah lebih elok dari mengubati, kan?


Untuk facebook, kalau lah bukan kerana group kelas biomedik yang selalu update isu-isu semasa berkaitan studies, dah lama aku deactivated selama-lama-lamanya tanpa perlu activated sekejap-sekejap. Sekarang ni tengah deactivated. Tapi selang 2-3 hari aku akan activated sekejap untuk tau kalau-kalau ada update dalam group kelas tu. Kes takut terlambat daftar subjek =,=" Nak bukak portal malas. Hihi. Lepas dah baca apa-apa yang penting, dactivate balik. Begitulah. 


Untuk twitter pulak, hmm.. Entah lah, rasa sayang pulak nak deactivated buat selama-lama-lamanya sebab rasa macam banyak kenangan pulak kat situ. Ahahahahahahahahahahahahahahahahahah...deactivate...deactivate...DEACTIVATE!!! 


Buat masa ni cuma aktif blogging je. Tu pun sebab nak ambik tempahan doodle. Naik semester nanti say bye-bye to blog pulak. Buat masa ni, boleh lah sikit-sikit. Lagi pun, tak banyak masa habis sangat dengan ber-blogging compared to facebooking, tweeting, and instagramming. Apa-apa pun, semua berbalik kepada niat. ;)


No comments:

Post a Comment