Monday, April 25, 2016

Kalah dalam Menang


End-up terbaca satu confession kat page IIUCM. Entah kenapa, rasa terkesan sangat dengan confession ni. Tak pasti sama ada ia hanyalah rekaan semata-mata ataupun memang kisah benar. Ada dua benda aku dapat simpulkan dan kaitkan dengan confession ni. 


1. Kisah Zainuddin & Hayati dalam TKVDW karya Hamka.

Bila baca tentang kesan kekecewaan confessor sebagai seorang lelaki, dengan tidak semena-mena aku teringat Zainuddin. Seorang lelaki yang pernah jatuh, kecewa, sedih teruk kerana seorang wanita yang sangat dicintainya. Tapi memilih untuk bangun, bangkit berdiri, lebih gah dari lelaki yang menjadi penyaingnya dalam merebut hati wanita tersebut. Akhirnya memang Zainuddin berjaya, kaya, dan terkenal serta dipandang dunia. Tapi deep down di sudut hatinya, dia tetap rasa sedih dan sunyi malah masih terkenangkan wanita yang pernah dicintainya. Padahal kalau diikutkan, hidup Zainuddin lebih senang berbanding hidup perempuan itu. Dan Zainuddin boleh dikatakan sudah menang. Tapi betul lah orang cakap, walau kita berjaya setinggi mana pun, tanpa orang tersayang disisi kita, kita tetap akan rasa kosong. 

Sama jugak macam dalam kes confessor di atas. Physically, nampak dia dah menang. Sebab lebih kaya dari lelaki yang menjadi penyaingnya, dan boleh dapat perempuan yang jauh lebih cantik dari perempuan yang pernah dicintainya dengan cara yang mudah. But then, deep down kita boleh rasa yang sebenarnya confessor ni masih 'internally bleeding'. Dan aku boleh rasa dan faham macam mana perasaan confessor tika ni. Sebab aku juga pernah diuji kurang lebih sepertimana confessor diuji. Cuma silapnya disini, confessor tersilap percaturan dalam memilih jalan dan solusi untuk keluar dari kepompong ujian yang dilalui confessor. 

Ujian Allah itu tiada yang sia-sia. Sekecil-kecil ujian pasti punya sebab dan hikmah. Kita sebagai hamba, manusia, sebaik-baik ciptaan Allah harus tahu menggunakan akal pemberian Allah untuk cari solusi dan jalan keluar dari segala permasalahan. Sebenarnya itu teguran untuk diri aku sendiri juga. Aku juga mengambil masa kurang lebih 4 tahun untuk mencari jalan keluar. Jatuh, bangun, jatuh, bangun, jatuh lagi. Bangun lagi, tapi tak lama lepas tu jatuh lagi. Semat dalam hati untuk tak akan pernah give up untuk bangun balik lepas dah jatuh walau ribuan kali. Macam Zainuddin.


2. Lagu Kalah dalam Menang by Syamsul Yusof

Nak lebih faham, dengar lah sendiri. Hehe. 



No comments:

Post a Comment